Doctrinele Scripturii / Postat pe

Sfânta Treime – de nedespărțit în lucrările Ei

Sfânta Treime – de nedespărțit

Am observat dățile trecute că Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt sunt nedespărțiți în esența lor, co-eterni și co-egali. Cu toate acestea, Persoanele Dumnezeirii sunt și distincte ca personalitate și fiecare în parte poate fi numită Dumnezeu (vezi aici). În ultimele trei părți am văzut că parte din aceste distincții se întâlnesc în lucrările și atributele cu care sunt asociate fiecare dintre Persoanele Dumnezeiești (vezi aici, aici și aici).

Sfânta Treime – cu adevărat de nedespărțit!

De data aceasta aș vrea să vedem că, deși așa stau lucrurile, totuși Persoanele Divine nu pot fi despărțite nici măcar acolo. Vorbeam cu ocaziile anterioare despre accente mai degrabă decât despre separări per se. În acest articol vom vedea că unirea indivizibilă a Dumnezeirii face ca toate lucrările care sunt atribuite Unei Persoane a Trinității să fie împletită cu lucrările celorlalte Persoane. Cu alte cuvinte în nicio lucrare dintre cele pe care le-am amintit în episoadele trecute Tatăl nu lucrează separat de Fiul și de Duhul. Fiul nu lucrează separat de Tatăl și Duhul, iar Duhul nu lucrează separat de Tatăl și de Fiul. Astfel, o să oferim exemple biblice relevante pentru o bună parte dintre lucrările dumnezeiești amintite. Totuși nu le vom putea acoperi pe toate.

Sfânta Treime – de nedespărțiți în actul creației și a planului veșnic

Așadar, în actul creației, deși Tatăl este în prin plan, atât Fiul cât și Duhul sunt prezenți. Dumnezeu a creat toate lucrurile prin Cuvânt (Geneza 1:3). Despre Cuvânt știm că îl reprezintă pe Fiul lui Dumnezeu înainte de întrupare (Ioan 1:1). În plus, în mai multe texte din Noul Testament Isus este văzut drept Creator (Coloseni 1:16; 1 Corinteni 8:6 s.a.). Pe lângă Fiul, Duhul are și El un rol creator (Geneza 1:2).

Apoi, în privința planului veșnic de salvare am arătat că Tatăl este în principal creditat cu acesta. Totuși atunci când Pavel spune că acest plan a fost realizat „după sfatul voiei Sale” (Efeseni 1:11) înțelegem că aceasta înseamnă în sânul Sfintei Treimi. Apoi, mai multe texte din Noul Testament creditează pe Tatăl cu glorie și onoare. Totuși sunt multe texte care îmbracă pe Fiul cu aceeași glorie și onoare (2 Corinteni 4:4; Tit 2:13 s.a.) dar și pe Duhul (1 Petru 4:14).

Nedespărțiți în glorificarea Fiului, în inspirația Scripturilor, realizarea salvării

De asemenea am creditat Duhului lucrarea de slăvire a Fiului, dar evident nu am făcut-o prin excluderea Tatălui. Despre Tatăl se spune de mai multe ori că urmărește glorificarea Fiului. Isus a răspuns:– Dacă Eu Mă slăvesc pe Mine Însumi, slava Mea nu înseamnă nimic. Tatăl Meu este Cel Care Mă slăveşte, Cel despre Care voi spuneţi: „Este Dumnezeul nostru!” (Ioan 8:54). Am afirmat că în general Duhul este asociat inspirației Scripturilor. Totuși trebuie să afirmăm că în multe părți ale Bibliei, Dumnezeu Tatăl este văzut ca fiind autorul lor. Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu şi de folos ca să înveţe, să mustre, să îndrepte, să dea înţelepciune în neprihănire (2 Timotei 3:16 s.a.).

Am arătat, de asemenea, că autorul salvării este Isus Hristos. Cu toate acestea, în multe părți mântuirea I se atribuie și Tatălui (Isaia 45:21; 1 Timotei 2:3 s.a.). În același fel și Duhul este mântuitor. El este prezent la moartea răscumpărătoare a lui Hristos (Evrei 9:14) și în aplicarea salvării în viața credincioșilor (Tit 3:5).

Am arătat totodată că în general obiectul credinței salvatoare este Isus Hristos. Dar în cazuri mai rare obiectul credinței salvatoare este și Dumnezeu Tatăl (Evrei 11:6, 1 Petru 1:21 s.a.). Apoi, bineînțeles, domnia atribuită lui Hristos se poate atribui fără doar și poate Tatălui. La fel putem vorbi și despre judecata finală. Nu în ultimul rând, lucrarea de iluminare asociată în general Duhului este în anumite cazuri acțiunea Tatălui (Matei 16:17).

Toate aceste exemple sunt relevante pentru înțelegerea împletirii persoanelor și lucrărilor Sfintei Treimi, dar nu sunt decât vârful aisbergului. Dedesubt avem o teologie trinitariană foarte adâncă și bogată și este disponibilă pentru noi spre a fi studiată. Și totul pentru a ajunge să-L glorificăm pe Dumnezeu și să ne bucurăm de El.

Vezi și:

https://www.ligonier.org/learn/devotionals/trinity-and-creation/

Pastor, Ștefan Cornu

Sfânta Treime - de nedespărțit în lucrările Ei

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.