Doctrinele Scripturii / Postat pe

Ineranta Bibliei este imperial de importantă

Astăzi vom vorbi despre una dintre acele doctrine care a stârnit foarte multe controverse: ineranta Bibliei. Ineranta Scripturii se referă la faptul că Biblia este în totalitate demnă de încrederea noastră. Și este demnă de a fi crezută pentru că este fără de greșeală în tot ceea ce afirmă. Așa cum a fost scrisă în limbile originare ea nu afirmă nimic contrar adevărului. Raționamentul este următorul. Toate cuvintele Bibliei sunt cuvintele lui Dumnezeu. Iar Dumnezeu nu poate să mintă sau să greșească. Atunci înseamnă că întreaga Scriptură, în toate detaliile ei, este fără de eroare.

Domnul Isus a afirmat că Biblia este fără de eroare când a spus că „Scriptura nu poate fi desfiinţată” (Ioan 10:35). Ea este cu alte cuvinte infailibilă. În Psalmul 12:6, David afirmă în același mod: Cuvintele Domnului sunt cuvinte curate, un argint lămurit în cuptor de pământ şi curăţit de şapte ori. De fapt, când spunem că Biblia este fără greșeală nu facem decât să afirmăm ceea ce Isus și apostolii au crezut. Nu este nicio dezbatere asupra faptului că Isus și apostolii au crezut în ineranța Scripturii.

Ineranta Bibliei doar în materie de credință?

Cu toate acestea circulă adeseori opinia că Biblia, dacă este infailibilă, este doar în materie de credință. În alte domenii cum ar fi știința sau istoria nu. Însă cei ce văd lucrurile în acest mod nu au luat foarte serios în considerare dovezile interne ale Bibliei legate de ineranța ei. Pavel spune că „tot ce a fost scris mai înainte a fost scris pentru învăţătura noastră” (Romani 15:4). Tot, nu doar parte. Isus îi mustră pe ucenici după înviere că sunt zăbavnici „când este vorba să cre[adă] tot ce au spus prorocii!” (Luca 24:25). Nu avem niciun indiciu că noi ar trebui să ne bizuim doar pe afirmațiile referitoare la credință, dar nu și pe cele de altă natură. De fapt cele două merg mână în mână și se susțin reciproc.

Și afirmațiile „științifice”

Spre exemplu, autorul epistolei către Evrei spune în capitolul 6, versetele 9-10 că Levi era în coapsele tatălui său Avraam în momentul când acesta era în viață (la mai bine de 100 de ani înainte de nașterea efectivă a lui Levi). Argumentul său teologic stă în picioare sau pică în funcție de adevărul sau falsitatea acestei afirmații „de natură științifică,” să-i zicem. Dacă Levi nu era în coapsele tatălui său Avraam și această afirmație este doar un exemplu clasic de primitivism științific atunci vorbim despre o eroare nu numai științifică. Avem și o eroare teologică. Implicația teologică propusă de autor pe baza acelui argument era că preoția lui Hristos este superioară preoției lui Aaron. Dar tocmai această implicație devine falsă în acest caz. Și spirala erorilor poate continua, căci dacă aici avem o greșeală, cum putem fi siguri că nu există în alte părți și alte erori.

Și afirmațiile istorice

Dacă ne referim la afirmații de natură istorică, iarăși este imposibil să nu observăm că autorii Noului Testament vorbesc despre întâmplările din Vechiul Testament ca fiind istorie certă. Distrugerea Sodomei și Gomorei, detaliile vieții lui Avraam, despărțirea în două a Mării Roșii etc. sunt considerate istorie, nu mit. Și, pe baza acestor adevăruri istorice ei extrag principii teologice și spirituale. Dacă ce găsim în Vechiul Testament sunt neadevăruri sau aproximări ale istoriei atunci Petru, Pavel și Ioan au crezut neadevăruri. Și i-au îndemnat și pe oameni să creadă principii teologice false pe baza acestor așa zise adevăruri istorice.

Așadar observăm că ineranța este o doctrină fără de care întreaga structură teologică a Bibliei s-ar prăbuși sub propria ei greutate. Desigur asta nu demonstrează în sine că Biblia este infailibilă. Dar cel puțin arată cu claritate că ea este absolut necesară dacă suntem de acord că Biblia are un mesaj adevărat și valabil și pentru noi astăzi. Vezi partea 2.

Pastor, Ștefan Cornu

Ineranta Bibliei Ineranta Bibliei Ineranta Bibliei Ineranta Bibliei Ineranta Bibliei Ineranta Bibliei

Surse:

Wayne Grudem, Teologie  Sistematică  –  Introducere  în  doctrinele  biblice (Oradea: Făclia, 2004), 91-106.

Millard J. Erickson, Teologie Creștină, vol. 1 (Oradea: Cartea Creștină, 1998), 237–58.

R.C. Sproul, Defending the Doctrine of Inerrancy, https://www.youtube.com/watch?v=8n_cWZZzzec

D.A. Carson, What is ‘inerrancy’?, https://www.youtube.com/watch?v=i6zudFtjI4U

ineranta scripturii  ineranta scripturii  ineranta scripturii  ineranta scripturii  ineranta scripturii  ineranta scripturii  ineranta scripturii  ineranta scripturii 

Ineranta Bibliei este imperial de importantă

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.